Hopp til innhold

Handlingen i La clemenza di Tito

En farlig forelskelse, mordforsøk og tilgivelse. Her er en oppsummering av Mozarts opera, som har premiere i Grieghallen våren 2020.

Tid og sted: I originalhistorien er vi i Roma i år 79, rett etter at vulkanen Vesuvs kraftige utbrudd har lagt byen Pompeii og store områder i aske. Tito (Titus Flavius Vespasianus) er nettopp blitt kronet til keiser etter farens død.

1. AKT

Vitellia legger en drapsplan
I en romersk leilighet er vi vitne til en heftig samtale: Vitellia er rasende over ryktene om at Tito ønsker å gifte seg med sin elskerinne, Berenice fra Judea. Vitellia er datter av den tidligere keiseren Vitellius, som noen år tidligere ble drept av styrkene til Titos far. Vitellia har derfor selv håpet å bli Titos ektefelle, ikke minst fordi hun da kan gjenvinne makten som hennes far ble frarøvet.

Titos nære venn og fortrolige Sesto er dypt forelsket i Vitellia, og kaldblodig utnytter hun dette: Hun ber Sesto om å utføre et attentat mot Tito. Sesto vegrer seg, og minner Vitellia om Titos klokskap og mildhet (clemenza). Men i redselen over å miste Vitellia, lover Sesto likevel å drepe Tito:

Befal meg hva du vil / Come ti piace imponi.
Du er min skjebne, / Il mio destin tu sei,
for deg gjør jeg alt. / tutti farò per te.

Så kommer Annio, Sestos gode venn og medlem av senatet. Annio forteller dem begge nyheten om at Tito har bøyd seg for folkets ønske om at han helst bør gifte seg med en kvinne fra Roma, og han har dermed sendt sin elskede Berenice bort. Vitellia øyner et nytt håp om å bli Titos keiserinne, og ber Sesto i hemmelighet om å vente litt med drapsplanen.

Når Vitellia er gått har de to unge mennene en fortrolig samtale om Sestos søster Servilia, som Annio elsker. Sesto lover Annio å være hans talerør hos Tito, slik at paret kan få keiserens godkjennelse om å gifte seg.

Tito viser seg for folket
På Forum Romanum kommer Tito fra Kapitol og viser seg for det romerske folk. Publio, som er lederen for livgarden, forteller sammen med Annio at senatet har besluttet å bygge et vakkert tempel til Titos ære. Tito takker, men avslår: Han vil heller at pengene skal gå til ofrene for vulkanutbruddet fra Vesuv.

Når Sesto og Annio blir alene med Tito, forteller Tito åpenhjertig at han er fortvilet over å ha sendt sin store kjærlighet Berenice bort. Men når han har valgt å følge folkets ønske om en kvinne fra Roma, skal det i hvert fall være noen som vil styrke det nære vennskapet hans med Sesto: Tito forkynner gledesstrålende at kvinnen som skal få bli hans keiserinne er Sestos søster Servilia!

Kjærlighetsparet Annio og Servilia i fare
Både Annio og Sesto er forferdet, men må være lojale mot sin hersker, og sier ingenting om at Servilia er Annios kjæreste. Annio får i oppgave å fortelle Servilia den overveldende nyheten. Hun nekter å forlate Annio:

Du var den første jeg elsket / Ah tu fosti il primo oggetto (...)
og vil alltid være den eneste / e tu l'ultimo sarai
som gjemmes i mitt hjerte / ch'abbia nido in questo cor.

Servilia skynder seg til Tito og våger å fortelle at hjertet hennes allerede tilhører Annio. Tito beundrer og lovpriser hennes ærlighet. Han velsigner forholdet, og lar henne gå.

Sesto er blind av kjærlighet
Den hevngjerrige Vitellia derimot aner ikke noe om dette, men frykter at Servilia kommer til å bli den utvalgte. Hun krever igjen fra Sesto at han må utføre et attentat mot Tito. Fylt av motstridende følelser bestemmer Sesto seg for å utføre hennes ordre:

Den du ønsker, skal jeg være. / Sarò qual più ti piace,
Det du vil, skal jeg gjøre. / quel che vorrai farò.

Dramatisk vending
Rett etter at Sesto er gått kommer Publio og Annio og forteller en forbløffet Vitellia nyheten fra Tito om at hun er valgt ut som hans kommende keiserinne.

Og nå er det for sent for Vitellia å kalle Sesto tilbake: Han har allerede satt Kapitol i brann. Når han kommer tilbake er han fylt av selvforakt over det han har gjort.

Åpne deg jord, og sluk meg, / Apriti, oh terra, inghiottimi e nei tuo
en forræder, i ditt dyp. / sen profondo rinserra un traditor.

2. AKT

Sesto røper forbrytelsen
I keiserpalasset møtes de to gode vennene Annio og Sesto, og Annio forteller at Tito likevel ikke er drept, som alle først trodde. Sesto innrømmer nå for Annio at det er han som står bak brannen og attentat-forsøket. Annio prøver å overtale Sesto til å innrømme alt for Tito. Vitellia på sin side, vil gjøre alt for at hennes rolle i attentatet ikke blir kjent, og ber Sesto om å flykte for å redde seg selv og skjule hennes hemmelighet.

Publio kommer og avbryter dem: Et vitne fra attentatforsøket har gjenkjent Sesto, og Publio tar med seg Sesto til forhør i senatet, der han blir anklaget for høyforræderi.

Blir Sesto kastet til løvene?
Tito klarer først ikke å ta inn over seg at Sesto har forrådt han. Han kan verken forstå eller tro på det. Men senatet erklærer Sesto skyldig, og Sesto tilstår. Dette betyr en dødsdom hvis Tito skriver under, og da skal Sesto kastes til løvene. Annio appellerer til Titos mildhet og ber for sin nære venn.

Tito sender Publio bort for å kunne snakke alene med Sesto. Hvorfor har Sesto gjort dette? Sesto røper ikke noe om Vitellia. Tito sier han dømmer han til døden. Sesto sier at det ikke er selve dommen som gjør ham sønderknust, men å vite at han forrådt Tito.

Tito underskriver dødsdommen, men river den deretter i stykker. Likevel beordrer Tito at Sesto skal føres ut til folket, som venter inne på arenaen.

Vitellias kvaler
Vitellia får vite av Publio at Sesto skal henrettes. Hun prøver å finne ut om Sesto har fortalt om hennes renkespill og frykter at hun er avslørt. Men når Vitellia hører at Tito planlegger å gifte seg med henne samme kveld, forstår hun at Sesto ikke har røpet noe, og at han vil ofre seg selv i kjærlighet til henne.

På arenaen er stemningen spent, og de sultne dyrene lurer i bakgrunnen. Sesto og de andre fangene blir ført frem. Når Tito vil starte på sin tale til den dødsdømte Sesto, avbryter Vitellia og sier den sjokkerende sannheten direkte til Tito: Det er hun som står bak attentat-forsøket.

Titos overraskende dom
Tross i denne rystende avsløringen – Tito ønsker å være en mild hersker, og bestemmer seg for å tilgi:

Alle vil tvinge meg til å være grusom. / ... a mio dispetto a divertar crudel.
Nei! Denne seier skal de ikke få! / No: non avranno questo trionfo.
La oss se hva som er sterkest? / Vediamo se più costante sia
Andres sjofelhet eller min mildhet? / l’altrui perfidia o la clemenza mia.
Frigi Sesto og hans medløpere. / Sesto si sciogla (...) e suo seguati
Jeg gir alle livet og friheten. / e vita e libertà: Sia noto a Roma
La Roma få vite at jeg er den samme. / ch’io son lo stesso e ch’io tutto so,
At jeg vet alt, tilgir alt og glemmer alt. / tutti assolvo e tutto oblio.

Sitatene er fra Metastasios og Mazzolàs italienske libretto,
oversatt til norsk av Maria af Klinteberg Herresthal – og tilrettelagt av BNO.

Siste nyheter

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.