Hopp til innhold

Berlioz CD-slipp får god omtale

- If you don't know this very compelling work, this is an excellent place to start... The disc presents all that is great, enthralling, uplifting and affecting of this major work. It can be recommended in every way. MusicWeb International

Bergens sterke musikalske krefter møttes til nok et stort samarbeid da Festspillene i Bergen 2018 åpnet med Berlioz: Grande messe des morts. Konserten er nå tilgjengelig på CD og nyter, i likhet med åpningskonserten, god omtale:

- En storartet opplevelse. Dagbladet ga terningkast 6

- Dette var en konsert jeg vil huske lenge. VG ga terningkast 5

- Bergen Filharmoniske Orkester og Kor behersker Berlioz' mektige dødsmesse. BT ga terningkast 5

Berlioz skrev sin gigantiske dødsmesse på oppdrag fra den franske innenriksministeren til minne om de falne under juni-revolusjonen fra 1830. Med sitt enorme orkesterapparat sprenger stykket alle grenser for et rekviem og utvider idéen om hva kirkemusikk kan være. Stat, kirke og Berlioz’ vyer går opp i en større enhet som viser vei gjennom apokalypsen når domsbasunen lyder.

I sterk kontrast står den ensomme tenorsolisten som et bilde på den enkelte avdødes sjel. På dommens dag har hver og en kun seg selv å stå til rette for.

Tenoren Bror Magnus Tødenes ble, sammen med et ekstra stort kor og orkester, ledet av Harmoniens sjefsdirigent, Edward Gardner.

Åpningskonserten er nå tilgjengelig på CD - KJØP HER

I samarbeid med:
Bergen Filharmoniske Orkester
Eikanger-Bjørsvik Musikklag
Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester
Edvard Grieg Kor
Bergen Filharmoniske Kor
Collegiûm Mûsicûm Kor
Royal Northern College of Music Choir

Siste nyheter

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.