Hopp til innhold

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.

Semper Opera Dresden Clearlens Images

Dresdens gedigne operahus er historisk sett et av de viktigste i Europa med urpremierer på tre wagneroperaer og hele ni av Richard Strauss på merittlisten. Siden 2012 er den berømte Christian Thielemann sjefdirigent, og han velger både repertoar og sangere med omhu.

Til dagens sesongpremiere er Elisabeth Teige håndplukket til å være Beethovens modige frihetsforkjemper: Kvinnen som redder sin mann, den politiske fangen, ut av fengselet og i samme stund velter tyrannen som holder samfunnet i sjakk. Like heroisk er det å måtte prestere på absolutt toppnivå foran Dresdens kresne publikum. Vi sier tvi-tvi, break a leg, in bocca al lupo og toi-toi til fantastiske Elisabeth!

"Elisabeth Teige's sensational voice and stage presence dominate the opera" - Opera Now om Elisabeth i rollen som Senta i Den flyvende hollender ved Bergen Nasjonale Opera

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.