Hopp til innhold

6 på terningen fra BT og BA, 5 fra Aftenposten!

Candide får strålende kritikker i pressen, hvor ord som "magisk", "triumf" og "fyrverkeri" tas i bruk for å beskrive forestillingen. Her er et lite utdrag:

Bergens Tidende / 6 hjerter

"Bernsteins operette «Candide» er en musikalsk revy av burleske opptrinn"

"Tenoren Anthony Gregory er forestillingens midtpunkt i rollen som Candide. Han synger partiet med stor, sødmefylt musikal-stemme"

"Candides elskede Cunegonde synges overbevisende av den sørafrikanske sopranen Vuvu Mpofu som blant annet imponerer med flotte, vokale eksplosjoner i koleratur-arien "Glitter and be gay"

"Vi merker allerede i den berømte ouverturen at dirigenten, amerikanske Karen Kamensek, har et veldig godt og fast grep om det sammensatte partituret. Kvelden igjennom fører hun med stram regi Bergen Filharmoniske Orkester gjennom Bernsteins uendelige kjeder av musikalske pastisjer og legger en effektiv ramme om solister og kor"

"Bassbarytonen Gidon Saks synger rollen som Pangloss med dybde og autoritet"

"Kitty Whately er en typeriktig mezzosopran i rollen som den frekke tjenestepiken Paquette"

"Og vi må ikke glemme Randi Stene – som har en komisk «cameo appearance» i rollen som den svært omstillingsvillige «Old Lady»"

Link til kritikken (abo)

Ved anmelder Peter Larsen

Bergensavisen / Terningkast 6

"Musikalsk fyrverkeri"

"Mpofu gjorde en utmerket «Glitter and be gay» og imponerte gjennom hele forestillingen"

"Og så Randi Stene da, mezzosopranen har sjarmøretappen som «The old lady». Glansnummeret er «I am easily assimilated», der hun presenterer seg selv, fantastisk"

"Ouverturen til «Candide» er en av Bernsteins mest kjente komposisjoner, hvilket ikke sier så rent lite. Harmonien, denne gang ledet av amerikanske Karen Kamensek, tok godt vare på dynamikken i klassikeren. Her svinger det rått og brutalt mellom det lyriske og voldsomme og innflytelsen fra populærmusikk er åpenbar"

"Fortellerteksten er elegant og full av humor, avslappet formidlet av den drevne Whately"

"Finalen med alle 12 solister, kor og orkester i «Make our garden grow» er en verdig, sterk og vennlig avslutning på en flott forestilling"

Link til kritikken (abo)

Ved anmelder Olav Gorseth

Aftenposten / Terningkast 5

"En musikalsk triumf"

"Bernsteins musikk spenner over alle landegrenser og rytmer, fra madrigal til jazz, fra klassiske til skeive harmonier, fra ompa til sødme på et øyeblikk. Alt samles i den velkjente ouverturen, sprelsk ledet av kveldens diskrete kruttønnedirigent, Karen Kamensek, og eksplosivt velspilt av orkesteret"

"Koret gjør en stor innsats, også i rollespill"

"Gidon Saks er den ideelle Dr. Pangloss, elegant og fordervet, med utsøkt diksjon. Andre synger praktfullt, men er ikke så lette å forstå"

"Anthony Gregory (Candide) og David Curry (Guvernøren) kombinerer fagene. Vuvu Mpofu glitrer i den krevende koloraturarien «Glitter and be gay»"

"Dette er et stort løft for Bergen Nasjonale Opera og Harmonien, og det gir også Bernsteins Candide et fortjent nytt løft inn i repertoaret"

Ved anmelder Mona Levin

Dag og Tid

"Bergen Nasjonale Operas oppsetjing i Grieghallen førre veke fekk fram det beste i operetten, både musikalsk og dramatisk"

"Musikarane i Bergen Filharmoniske Orkester - særleg strykarane - synte seg som atleter i den kraftfulle instrumentalinnleiinga"

"Vuvu Mpofu gav oss det solistiske høgdepunktet i Grieghallen"

Ved anmelder Sjur Haga Bringeland

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.