Hopp til innhold

6 på terningen fra BT og BA, 5 fra Aftenposten!

Candide får strålende kritikker i pressen, hvor ord som "magisk", "triumf" og "fyrverkeri" tas i bruk for å beskrive forestillingen. Her er et lite utdrag:

Bergens Tidende / 6 hjerter

"Bernsteins operette «Candide» er en musikalsk revy av burleske opptrinn"

"Tenoren Anthony Gregory er forestillingens midtpunkt i rollen som Candide. Han synger partiet med stor, sødmefylt musikal-stemme"

"Candides elskede Cunegonde synges overbevisende av den sørafrikanske sopranen Vuvu Mpofu som blant annet imponerer med flotte, vokale eksplosjoner i koleratur-arien "Glitter and be gay"

"Vi merker allerede i den berømte ouverturen at dirigenten, amerikanske Karen Kamensek, har et veldig godt og fast grep om det sammensatte partituret. Kvelden igjennom fører hun med stram regi Bergen Filharmoniske Orkester gjennom Bernsteins uendelige kjeder av musikalske pastisjer og legger en effektiv ramme om solister og kor"

"Bassbarytonen Gidon Saks synger rollen som Pangloss med dybde og autoritet"

"Kitty Whately er en typeriktig mezzosopran i rollen som den frekke tjenestepiken Paquette"

"Og vi må ikke glemme Randi Stene – som har en komisk «cameo appearance» i rollen som den svært omstillingsvillige «Old Lady»"

Link til kritikken (abo)

Ved anmelder Peter Larsen

Bergensavisen / Terningkast 6

"Musikalsk fyrverkeri"

"Mpofu gjorde en utmerket «Glitter and be gay» og imponerte gjennom hele forestillingen"

"Og så Randi Stene da, mezzosopranen har sjarmøretappen som «The old lady». Glansnummeret er «I am easily assimilated», der hun presenterer seg selv, fantastisk"

"Ouverturen til «Candide» er en av Bernsteins mest kjente komposisjoner, hvilket ikke sier så rent lite. Harmonien, denne gang ledet av amerikanske Karen Kamensek, tok godt vare på dynamikken i klassikeren. Her svinger det rått og brutalt mellom det lyriske og voldsomme og innflytelsen fra populærmusikk er åpenbar"

"Fortellerteksten er elegant og full av humor, avslappet formidlet av den drevne Whately"

"Finalen med alle 12 solister, kor og orkester i «Make our garden grow» er en verdig, sterk og vennlig avslutning på en flott forestilling"

Link til kritikken (abo)

Ved anmelder Olav Gorseth

Aftenposten / Terningkast 5

"En musikalsk triumf"

"Bernsteins musikk spenner over alle landegrenser og rytmer, fra madrigal til jazz, fra klassiske til skeive harmonier, fra ompa til sødme på et øyeblikk. Alt samles i den velkjente ouverturen, sprelsk ledet av kveldens diskrete kruttønnedirigent, Karen Kamensek, og eksplosivt velspilt av orkesteret"

"Koret gjør en stor innsats, også i rollespill"

"Gidon Saks er den ideelle Dr. Pangloss, elegant og fordervet, med utsøkt diksjon. Andre synger praktfullt, men er ikke så lette å forstå"

"Anthony Gregory (Candide) og David Curry (Guvernøren) kombinerer fagene. Vuvu Mpofu glitrer i den krevende koloraturarien «Glitter and be gay»"

"Dette er et stort løft for Bergen Nasjonale Opera og Harmonien, og det gir også Bernsteins Candide et fortjent nytt løft inn i repertoaret"

Ved anmelder Mona Levin

Dag og Tid

"Bergen Nasjonale Operas oppsetjing i Grieghallen førre veke fekk fram det beste i operetten, både musikalsk og dramatisk"

"Musikarane i Bergen Filharmoniske Orkester - særleg strykarane - synte seg som atleter i den kraftfulle instrumentalinnleiinga"

"Vuvu Mpofu gav oss det solistiske høgdepunktet i Grieghallen"

Ved anmelder Sjur Haga Bringeland

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.