Hopp til innhold

Svært flott kritikk i opernwelt

Januar starter med en flott kritikk i Opernwelt av vår produksjon I Capuleti e i Montecchi, hvor særlig solistene Nino Surguladze og Kristina Mkhityrian heves opp og til og med foran verdenskjente stjerner.

"Nino Surguladze er en ekstraordinær Romeo. Hun spiller med totalt engasjement, synger fløyelsaktig, varmt og likevel med drama". Kritikeren legger til at han foretrekker Surguladze foran nåtidens mest feirede Romeoer, Joyce DiDonato og Vivica Genaux.

"Kristina Mkhitaryan gjør her en Giulietta som man sjelden hører: runde, vakre fraseringer, kort sagt, rørende"

"Ekte bel canto fra begge sangerne, perlekjeder i stedet for individuelle perler"

"… Edvard Grieg Kor var utsøkt, og koreografisk presist fremstilt som fekteklubb fra det forrige århundre"

"Dirigent og Bel Canto spesialist Fabio Biondi leverer en dynamisk og rett og slett agogisk rask tolkning, som respekterer både kontrastene og kompleksiteten i partituret, og samtidig gir plass til lyse og vakre instrumentale detaljer»

"Bergen Nasjonale Opera har eksistert i 10 år (siden 2010 under ledelse av skotten Mary Miller), og har på disse årene, med begrenset budsjett, produsert forestillinger som større og langt rikere operahus kan misunne dem"

Opernwelt er et ledende, tysk magasin innen opera. I Capuleti e i Montecchi ble anmeldt av Gerhard Persché.

Hør Nino Surguladze og Kristina Mkhityrian fremføre duetten fra Akt 1:

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.