Hopp til innhold

Pressen skryter av Otello

"Storartet storm og sjalusi i Grieghallen" - BT
"Først og fremst et veldig solid solistensemble" - NRK Nyhetsmorgen
"Storslått Otello i Bergen - Klassisk Musikkmagasin

Pressens anmeldelser av Otello har begynt å komme inn, her er et lite utdrag:

Bergens Tidende gir full pott med 6 hjerter, anmeldt av Peter Larsen

"Stuart Skelton (...) fremstiller Otello med fysisk autoritet og stor stemmeprakt"
"Den strålende sopranen Latonia Moore (...) gir blant annet en gripende tolkning av Ave Maria-sekvensen i akt 4"
"Vel så viktig som sangerne er den storslåtte musikalske rammen. Gardner og BFO bidrar til Verdis dramatikk med ekspressive, bevegende lydmalerier som dekker hele registeret fra storm til stille"
"Og det store, sammensatte koret bak orkesteret imponerer enda en gang med flotte vokale innsatser"

Les hele anmeldelsen (abo)

NRK Nyhetsmorgen, anmeldt av Eystein Sandvik

"Først og fremt et veldig solid solistensemble. Til og med noen av de mindre rollene hadde solister i verdensklasse"
"Mest imponerende under hele forestillingen var den amerikanske sopranen Latonia Moores tolking av Desdemona"
"Veldig imponerende sammensatt kor, som har en sentral rolle gjennom hele operaen. Orkesteret leverer virkelig bra under Ed Gardner, så det er mye flott å høre på"

Sandvik syntes imidlertid ikke at det sceniske sitter helt. Hør hele anmeldelsen og opptak av Latonia Moores vakre tolkning av Ave Maria.

Klassisk Musikkmagasin, anmeldt av Erling Dahl Jr

"Bergen Nasjonale Opera og Harmonien har gjort det før. Nå har de gjort det igjen"
"Moore har en usedvanlig vakker stemme med et stort register både i omfang og uttrykk"
"Som i Peter Grimes var det Edward Gardner som holdt og bar forestillingen fra dirigentplassen. Han evner å ivareta både den enkelte sanger og musiker slik at alle får projisert all sin energi inn i det felles prosjektet – Verdis Otello"

Les hele anmeldelsen (abo)

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.