Hopp til innhold

Peter Grimes på Edinburgh International Festival 2017

"En bedre versjon av operaen Peter Grimes får du neppe" - BT gav terningkast 6 til forestillingen i Grieghallen

Søndag 13. august står en av Bergen Nasjonale Operas produksjoner for første gang på scenen under Edinburgh International Festival, en av Europas aller største festivaler!

Brittens mesterverk, satt til en klaustrofobisk småby på Englands forblåste kyst, presenterer noe av den mektigste og mest teatralske musikken som noensinne er skrevet for operascenen. Den førte til en revolusjon i Englands musikkhistorie - operaen kombinerer feiende flotte orkesterkomposisjoner med strålende historiefortelling og rålekre vokallinjer.

SAMPRODUKSJON TIL TERNINGKAST 6

Produksjonen, som er et samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, høstet fabelaktige kritikker fra pressen da den første gang ble fremført under Festspillene i Bergen i 2017.

"En bedre versjon av operaen Peter Grimes får du neppe", meldte Bergens Tidende, og gav terningkast 6.

Solister, kor og regien ved Vera Rostin Wexelsen er det Bergen Nasjonale Opera som står for, mens Bergen Filharmoniske Orkester og sjefdirigent Edward Gardner tolker Britten på mesterlig vis.

Produksjonen imponerte også Eyvind Sandvik i Kulturnytt:

- Dette var helt uventet en forestilling som gjorde sterkt inntrykk også scenisk, for den var annonsert som en konsertant fremførelse. Men her hadde altså Bergen Nasjonale Opera, med veldig lite midler, fått til en halvscenisk versjon, hvor hele dramaet fikk utspille seg (...). Dette fungerte aldeles utmerket, så her var det virkelig topp klasse i alle ledd.

- Det var rett og slett en voldsomt sterk fremføring av Peter Grimes (...) ledet med suverent overblikk og stor dramatisk nerve av Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner.

HANDLINGEN

Peter Grimes, operaens hovedperson, er en fisker, en enstøing som sliter med å passe inn i en liten, klaustrofobisk kystby. Etter at hans unge lærling dør, blir han forfulgt av landsbyboernes mistanker og sladder. Peter blir advart om å ikke ta inn flere lærlinger, men også den neste gutten han ansetter dør på mystisk vis. Landsbybefolkningen samler seg for å ta Grimes, til tross for lærerinnen Ellen Orfords desperate bønn om nåde. Grimes blir gal, og den gamle skipskapteinen Balstrode gir ham beskjed om å dra til havs for å drukne seg selv.

Bergen Nasjonale Opera samarbeider med Bergen Filharmoniske Orkester om produksjonen under Edinburgh International Festival, som sjefdirigent ved Bergen Filharmoniske Orkester, Edward Gardner, dirigerer. Rollene er besatt av et utsøkt lag solister, flere av dem brittenspesialister, med den store australske tenoren Stuart Skelton i tittelrollen.

Peter Grimes fremføres i Usher Hall 13. august kl. 18

Les mer på hjemmesiden til Edinburgh International Festival

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.