Hopp til innhold

Nytt program for 2017/18 er lansert

I den 11. sesongen presenterer Bergen Nasjonale Opera store klassikere, nye eventyr på turné, recitals, et unikt nytt prosjekt med unge norske komponister og et spennende spekter av følelser!
 
På hovedsscenen står den anerkjente australske tenoren Stuart Skelton, som er tilbake i Bergen i tittelrollen i Verdis Otello, sammen med den amerikanske sopranen Latonia Moore. Hennes tolkning av Aida tok Bergen med storm i 2014. Otello er regissert og designet av Peter Mumford og dirigeres av Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner.
 
Den verdensberømte Wagner-bassbarytonen Iain Paterson leder en spektakulær produksjon av Den flyvende hollender, sammen med den unge norske stjernen Elisabeth Teige. Eun Sung Kim dirigerer.
 
Til vår Vestlandsturné, som settes opp på ti kulturhus i Hordaland, Sogn og Fjordane og Rogaland, presenterer vi en helt ny kammeropera av Humperdincks kjente opera om Hans og Grete. Den er regissert av James Bonas og turnerer med norske sangere. Operaen vil også ha et integrert skoleprosjekt, der elevene deltar i operaens forestillinger.
 
For andre år på rad presenterer BNO intimkonserter i Håkonshallen. BT gav konsertserien terningkast 5 i forrige sesong og mente dette var en fin nyskapelse i det Bergenske konsertliv. Kristina Mkhitaryan skal fremføre noen av operaens vakreste duetter sammen med Rame Rahaj. Den anerkjente norske sopranen Marita Sølberg synger et kresent utvalg fra sin fantastiske karriere. I samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester setter vi opp en recital med Lise Davidsen, i Universitetsaulaen.
 
Vår sommerfestival Mimi Goes Glamping inkluderer en verdenspremiere av Papirposeprinsessen, basert på Robert Munschs historie. Med topp unge norske solister og lokale sangere, settes operaen også opp på Ulvsnesøy fengsel og Røde Kors Nordic World College i Dale. Mimi Goes Glamping har også en helt ny kammerproduksjon av Bizets Carmen med nasjonale og internasjonale solister.

"When the event catches on more widely, they might well have to kill for a ticket" Opera Now gir terningkast 6 til festivalen Mimì Goes Glamping
 
3X3: nye operaer fra norske komponister
I samarbeid med Borealis har BNO bestilt tre 15 minutters operaer for tre sangere og små ensembler. Regi ved Amsterdam-baserte visuell-/ forestillingskunstner Sjaron Minailo.
 
Med vår recitalserie i Håkonshallen, Opera Pub og prosjekter for barn, presenterer BNOs nye sesong en spennende blanding av prosjekter og forestillinger. Bli med våre helter og heltinner i drama og romanser – og inn i en verden av spenning.

Her kan du bla gjennom en PDF av programmet 

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.