Hopp til innhold

Berlioz’ rekviem åpner Festspillene i Bergen

Bergens sterke musikalske krefter møtes til nok et stort samarbeid og åpner Festspillene i Bergen 2018 med Berlioz: Grande messe des morts. Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner leder orkester og kor.

Festspillene i Bergen, Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera har etter hvert en rekke vellykkede samarbeid bak seg, sist med Peter Grimes under Festpillene i 2017.

– Åpningsforestillingen til Festspillene skal være grandios og tankevekkende, presentere noe ekstraordinært og fungere som en dør inn i det omfattende festspillprogrammet. Blant alle store rekvier som er skrevet, er Berlioz’ dødsmesse det mest grandiose og dramatiske, med bruk av flere hundre medvirkende musikere og sangere, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Hector Berlioz slo på stortrommen da han skulle skrive sin messe til minne om Frankrikes falne etter revolusjonen i 1830. Komponisten økte antallet paukister fra én til ti og la til fire grupper med messingblåsere. Verket krever tre kor og flere forsterkede instrumentgrupper, og med enorme orkesterkrefter sprenger det grenser for både rekviem og kirkemusikk.

– Jeg er svært glad for at vi endelig kan få presentere dette storverket i Bergen og at det er Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Nasjonale Opera og Festspillene i Bergen som løfter det frem sammen, sier administrerende direktør i Musikkselskapet Harmonien, Bernt E. Bauge.

Bergen Filharmoniske Orkester og Eikanger-Bjørsvik musikklag ledes av Edward Gardner, mens korkreftene i denne samproduksjonen består av Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegiûm Mûsicûm og Royal Northern College of Music Choir, dirigert av Håkon Matti Skrede. Den unge tenoren Bror Magnus Tødenes har gjort stor suksess på Festspillene tidligere, og har allerede rukket å vinne flere priser.

– Årets samarbeid om Peter Grimes var en stor suksess. For Berlioz’ store dødsmesse samler vi igjen et fantastisk utvalg av Bergens musikalske krefter. Vi er begeistret for å være en del av dette, sier operasjef i Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller.

Presenteres av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen.

Les mer om Berlioz dødsmesse

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.