Hopp til innhold

Berlioz’ rekviem åpner Festspillene i Bergen

Bergens sterke musikalske krefter møtes til nok et stort samarbeid og åpner Festspillene i Bergen 2018 med Berlioz: Grande messe des morts. Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner leder orkester og kor.

Festspillene i Bergen, Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera har etter hvert en rekke vellykkede samarbeid bak seg, sist med Peter Grimes under Festpillene i 2017.

– Åpningsforestillingen til Festspillene skal være grandios og tankevekkende, presentere noe ekstraordinært og fungere som en dør inn i det omfattende festspillprogrammet. Blant alle store rekvier som er skrevet, er Berlioz’ dødsmesse det mest grandiose og dramatiske, med bruk av flere hundre medvirkende musikere og sangere, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Hector Berlioz slo på stortrommen da han skulle skrive sin messe til minne om Frankrikes falne etter revolusjonen i 1830. Komponisten økte antallet paukister fra én til ti og la til fire grupper med messingblåsere. Verket krever tre kor og flere forsterkede instrumentgrupper, og med enorme orkesterkrefter sprenger det grenser for både rekviem og kirkemusikk.

– Jeg er svært glad for at vi endelig kan få presentere dette storverket i Bergen og at det er Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Nasjonale Opera og Festspillene i Bergen som løfter det frem sammen, sier administrerende direktør i Musikkselskapet Harmonien, Bernt E. Bauge.

Bergen Filharmoniske Orkester og Eikanger-Bjørsvik musikklag ledes av Edward Gardner, mens korkreftene i denne samproduksjonen består av Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegiûm Mûsicûm og Royal Northern College of Music Choir, dirigert av Håkon Matti Skrede. Den unge tenoren Bror Magnus Tødenes har gjort stor suksess på Festspillene tidligere, og har allerede rukket å vinne flere priser.

– Årets samarbeid om Peter Grimes var en stor suksess. For Berlioz’ store dødsmesse samler vi igjen et fantastisk utvalg av Bergens musikalske krefter. Vi er begeistret for å være en del av dette, sier operasjef i Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller.

Presenteres av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen.

Les mer om Berlioz dødsmesse

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.