Hopp til innhold

Berlioz’ rekviem åpner Festspillene i Bergen

Bergens sterke musikalske krefter møtes til nok et stort samarbeid og åpner Festspillene i Bergen 2018 med Berlioz: Grande messe des morts. Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner leder orkester og kor.

Festspillene i Bergen, Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera har etter hvert en rekke vellykkede samarbeid bak seg, sist med Peter Grimes under Festpillene i 2017.

– Åpningsforestillingen til Festspillene skal være grandios og tankevekkende, presentere noe ekstraordinært og fungere som en dør inn i det omfattende festspillprogrammet. Blant alle store rekvier som er skrevet, er Berlioz’ dødsmesse det mest grandiose og dramatiske, med bruk av flere hundre medvirkende musikere og sangere, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Hector Berlioz slo på stortrommen da han skulle skrive sin messe til minne om Frankrikes falne etter revolusjonen i 1830. Komponisten økte antallet paukister fra én til ti og la til fire grupper med messingblåsere. Verket krever tre kor og flere forsterkede instrumentgrupper, og med enorme orkesterkrefter sprenger det grenser for både rekviem og kirkemusikk.

– Jeg er svært glad for at vi endelig kan få presentere dette storverket i Bergen og at det er Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Nasjonale Opera og Festspillene i Bergen som løfter det frem sammen, sier administrerende direktør i Musikkselskapet Harmonien, Bernt E. Bauge.

Bergen Filharmoniske Orkester og Eikanger-Bjørsvik musikklag ledes av Edward Gardner, mens korkreftene i denne samproduksjonen består av Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegiûm Mûsicûm og Royal Northern College of Music Choir, dirigert av Håkon Matti Skrede. Den unge tenoren Bror Magnus Tødenes har gjort stor suksess på Festspillene tidligere, og har allerede rukket å vinne flere priser.

– Årets samarbeid om Peter Grimes var en stor suksess. For Berlioz’ store dødsmesse samler vi igjen et fantastisk utvalg av Bergens musikalske krefter. Vi er begeistret for å være en del av dette, sier operasjef i Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller.

Presenteres av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen.

Les mer om Berlioz dødsmesse

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.