Hopp til innhold

Svært flott kritikk i Opera Now

Det anerkjente magasinet Opera Now gir full pott til I Capuleti e i Monthecchi - 5 av 5 stjerner!

"Nicola Raabs iscenesettelse, med design av Ashley Martin-Davis, var enkel men gjennomtenkt"

 Sammenblandingen av eleganse og vold ble i produksjonen fremstilt ved bruk av fekting, en genial visuell analogi for den stiliserte intensitet og risiko forbundet med kunstarten bel canto.



"I første scene ser vi de maskerte herrene i det utmerkede Edvard Grieg Kor lovprise sverdkunsten"



"Magnus Skredes svart-hvitt fotografier av de elskende, som ble projisert på store skjermer i sluttscenene, bidrog til et moderne innslag"



"Nino Surguladzes Romeo utstrålte leken energi og hennes sang var både kraftfull og raffinert"



"Med himmelsk tone, som understøttet en diamant-etset linje, var Kristina Mkhitaryans Giulietta en kombinasjon av sangegenskapene til to berømte forgjengere, Anna Netrebko og Edita Gruberová"



"Christopher Tiesi hadde vært forkjølet, men om han var forsiktig i toppregisteret, var det forførende fløyel i Tebaldos tone"



"Alexander Robin Baker var en yngre enn vanlig Lorenzo, med en imponerende stemme som grenset mot heltetenor"



"Igor Gnidiis stemme var rik og autoritativ som Capellio"



"Dirigent Fabio Biondi var fullstendig overbevisende og Bergen Filharmoniske Orkester spilte, som alltid, med glød og raffinement"



Anmeldt av Yehuda Shapiro

 for Opera, februar 2017

Hør Nino Surguladze og Kristina Mkhityrian fremføre duetten fra Akt 1:

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.