Hopp til innhold

1000 elskere og en ektemann

Tre hjelpeløse menn kretser rundt Fiorilla, den vakre og flørtende heltinnen i Rossinis glitrende kjærlighetskomedie, Il turco in Italia. 1000 elskere vil hun ha, til ektemannens store fortvilelse! Men hvem ler sist?

Den flørtende italienske kvinnen Fiorilla er i sitt ess når elskovshungrige menn kretser rundt henne. Hun er vakker, elsker dyre kjoler og holder gjerne mennene på plass under en spiss stiletthel. En dag kommer den mystiske fremmede som setter hennes libido-energier på prøve. Har hun fortsatt kontrollen, eller kastes alt om kull? Møt Fiorilla og den tyrkiske prinsen Selim i en ellevill forvekslingskomedie der østrogen og testosteron barker i hop.

Djevelsk flørt

Rossinis opera Il turco in Italia er proppfull av komiske kjærlighetsforviklinger. All den amorøse viraken har også en bakside når døren til avvisning og ydmykelse åpnes på gløtt.

Tre ytterst forskjellige menn flakser hjelpeløst rundt den kaprisiøse og djevelske, unge kvinnen som gladelig demonstrerer sin seksuelle makt over dem. De tre er hennes eldre ektemann, den unge beundreren og en macho, seksuelt ladet utlending som en vakker dag dukker opp i hennes liv. Straks sistnevnte får øye på henne, viser han sin interesse og hun har deretter full kontroll over situasjonen.

Eller kanskje ikke? For midt oppe i alt dette finner vi en poet som prøver å finne en handling til en komisk opera. Har ser, iakttar og noterer ned hva personene gjør i håp om å kunne skrive en sammenhengende historie. Men hvem bruker hvem? Er det poeten som styrer handlingen, eller er det personene som har kontrollen?

Commedia dell'arte

I denne produksjonen har regissør Mark Lamos latt seg delvis inspirere av commedia dell'arte der figurene har overtydelige og satiriske personlighetstrekk, ofte med litt klovneaktig bekledning. Midt i det hele står poeten - dukkeføreren og skaperen - og trekker i trådene. Med sine assistenter tar han oss med til det lille dukketeateret som blåses opp i full størrelse. Dukkene blir til levende mennesker - stadig prisgitt dukkeføreren.

Operaen går fra ren underholdning til dypt alvor når den unge kvinnen møter seg selv i døren. Komedien, som for det meste baserer seg på ydmykelsen av mennene, snur seg mot den kvinnelige hovedrollen når hennes ektemann ber henne pakke alle kjolene han har kjøpt til henne og dra sin kos. Med ett har de ekstravagante klærne mistet all betydning, og hun ser seg selv fra utsiden. Idet hun kjenner på sine innerste følelser, går det opp for henne hva hennes flørting og svik har kostet de andre. Slutten på operaen får dermed en bittersøt vri innen tilgivelse og gjenforening setter et endelig punktum.

Spektakulær scenografi og halsbrekkende arier

På scenen kan vi vente oss det beste av designeren George Souglides kreasjoner. Overdådige kjoler understreker de kvinnelige formene og fargerike kulisser strutter av livsglede og vitalitet. Det erotiske trer frem i eruptive vulkaner, enorme fyldige cupcakes, en båt i havn og speil som fallossymboler.

Som Fiorilla lar vi den spanske sopranen Sylvia Schwartz tolke en av de mest halsbrekkende rollene i faget, og den italienske barytonen Guido Loconsolo gestalter tyrkeren Selim med hele sitt maskuline uttrykksregister. Rossinis musikk er full av humor og vidd, men lodder også dypt når alvoret setter inn. Bergen Filharmoniske Orkester, herrestemmer fra Edvard Grieg Kor sammen med resten av solistrekken, ledes av dirigent Domingo Hindoyan.

Det er duket for en stor aften med noe for alle sanser!

Her er historien

På en strand nær Napoli vandrer poeten Prosdocimo for å finne inspirasjon til sin nye komedie. Først treffer han Zaida, den ulykkelige kvinnen som har flyktet fra et tyrkisk harem. Deretter den lykkelige Fiorilla som er ute etter nye eventyr. Et skip ankommer og en kjekk prins stiger i land. Det er tyrkeren Selim som vil lære seg Vestens skikker, og Fiorilla er raskt på pletten. Men hennes italienske elsker Narciso er ikke langt unna, og hakk i hel følger Geronio, Fiorillas sjalu ektemann. Det er duket for drama, og poeten har sannelig funnet noe å arbeide videre med!

Fiorilla har invitert Selim hjem for å drikke kaffe, til ektemannens store fortvilelse. Mens Fiorilla og Selim flørter, erter Narciso Geronio for unnfallenhet. Selim vil møte Fiorilla på stranden senere på kvelden.

I mørket på stranden treffer Selim på Zaida, hans forsvunne flamme fra haremet. Lykkelige over gjensynet erklærer de sin kjærlighet til hverandre. Men så kommer Fiorilla som avtalt, og i mørket klarer ikke Selim å skjelne mellom de to kvinnene. Fiorilla beskylder Selim for svik, og Zaida er rasende på henne. Det blir ikke bedre når både Geronio og Narciso dukker opp - begge drevet av sjalusi. Forvirringen er total.

På et vertshus neste dag spør Selim Geronio om å få kjøpe Fiorilla for penger. Slik blir han kvitt en brysom kone, samtidig som han får en pen fortjeneste, foreslår Selim. Geronio avslår tilbudet prompte, og som svar sverger Selim å bortføre Fiorilla. De to mennene skilles i ulag, og Fiorilla og hennes venner, etterfulgt av Zaida, kommer. Fiorilla har invitert Zaida til et møte med Selim slik at han endelig kan velge hvem av de to han vil ha. Zaida styrter ut av vertshuset når Selim ikke klarer å bestemme seg. Poeten, som hele tiden har holdt et øye med hvordan dramaet utfolder seg, forteller Geronio at det skal holdes en stor fest til kvelden. Fiorilla skal dit for å møte Selim som kommer til å være maskert. Geronio bør også gå dit, maskert som en tyrker!

En etter en ankommer gjestene festen. Narciso er også utkledd som tyrker, og Fiorilla griper hans arm i troen på et det er Selim. Selim, på sin side, kaster seg over Zaida som er utkledd som Fiorilla. Geronio, utkledd som tyrker, blir stående igjen alene som femte hjul på vogna: To par med hver sin Selim og Fiorilla, forlater festen med amorøse flir.

Neste morgen gryr oppklaringens lys. Poeten og Geronio vet nå hvem som var hvem av de to parene, og de planlegger å gi Fiorilla en lærepenge. Etter at Fiorilla oppdaget at "Selim" var Narciso i forkledning, søkte hun forgjeves etter den virkelige Selim, men han var stukket av med Zaida. Ille til mote kryper hun hjem hvor hun finner et brev fra Geronio. Han vil skilles. Knust av skam og konfrontert med seg selv, angrer hun sitt utsvevende liv.

På stranden er Selim og Zaida klare for å seile hjem til Tyrkia. Den nå utstøtte og ulykkelige Fiorilla leter etter en båt som kan føre henne til sin hjemby. Geronio finner henne og tilgir alt. To par er herlig gjenforent, og poeten er tilfreds med dramaets lykkelige slutt.

Av Nicolai Riise

Premiere: 25. mars Spilles også 27., 29. og 31. mars

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.