Hopp til innhold

Pressen om Madama Butterfly

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge" - Klassekampen

Et samlet pressekorps var helt enig: Madama Butterfly ble en fulltreffer, med sangere som ikke er dagligdags selv på verdens største operascener. Her er et utdrag fra avisene som har anmeldt operaen:

Opera Now - Full pott til Madama Butterfly!

"Sae Kyung Rim's captivating performance as the ill-fated Butterfly was hugely impressive, her vocal span gossamer light in the upper registers and warm with a gritty oriental edge in the mid to lower ranges"

"Rame Lahaj with his full-bodied tenor voice and easy charm, was a compelling presence which made his prolonged abscences in Acts II and III all the more noticable"

"As Suzuki, mezzo-soprano Hanna Hipp sang superbly and her duet with Butterfly was especially moving"

"David Hansford excelled as Bonzo"

"This was a strong line-up of singers, backed up by the outstanding Edvard Grieg Kor, brilliantly drilled by chorusmaster Håkon Matti Skrede"

"Puccini's rhapsodic score pulsed with energy in the exacting hands of conductor Eun Sun Kim who elicited a rich, crisp sound from the Bergen Philharmonic that supported but never overwhelmed the singers"

Anmelder: Susan Nickalls

Klassekampen / Musikkmagasinet - "Fulltreffer"

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge"

"Rame Lahaj var fantastisk som Pinkerton, både i sleskhet og stemmeprakt"

Anmelder: Magnus Andersson

Adresseavisen - Terningkast 6

"Kan man klage på at noe blir for stort, for larmende eller for overraskende når det gjelder nettopp opera - særlig når det musikalsk sett gjennomføres så solid som her? Nei."

"Pinkerton gestaltes uklanderlig av Rame Lahaj, og tittelrollen bæres gjennom alle sinnsbevegelser suverent av Sae Kyung Rim. Koret som fremstiller Butterflys familie og slekt, fremfører det lette og tunge like godt."

"Trondheim Symfoniorkester spiller lett og ledig og takler alle Puccinis skiftninger fra orkestergraven"

Anmelder: Gustav Svihus Borgersen

Bergens Tidende - 5 hjerter

"Stemmen til Sae Kyung Rim er stor og uttrykksfull, høydramatisk strålende i de høye partiene og full av inderlighet og smerte mot slutten"

"Rame Lahaj er den perfekte partner for henne i rollen som Pinkerton, en fenomenal, «italiensk» heltetenor med stor, glansfull stemme og karismatisk scenisk nærvær"

"Blant de andre sangerne må Mezzosopranen Hanna Hipps fine fremstilling av tjenestepiken Suzuki fremheves. Og ikke minst Fabio Capitanuccis flotte innsats i rollen som den moralsk bekymrede konsul Sharpless"

"Edvard Grieg Kor, Edvard Grieg Ungdomskor og TSO Vokalensemble opptrer som statister i mange roller underveis og har en fin innsats i den ordløse, nynnende overgangen mellom andre og tredje akt"

"Musikalsk sett er det ingen tvil: Dette er en flott fremføring"

"I orkestergraven styrer Eun Sun Kim musikerne fra Bergen Filharmoniske Orkester sikkert gjennom Puccinis eksotiske partitur" Anmelder: Peter Larsen

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.