Hopp til innhold

Pressen om Madama Butterfly

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge" - Klassekampen

Et samlet pressekorps var helt enig: Madama Butterfly ble en fulltreffer, med sangere som ikke er dagligdags selv på verdens største operascener. Her er et utdrag fra avisene som har anmeldt operaen:

Opera Now - Full pott til Madama Butterfly!

"Sae Kyung Rim's captivating performance as the ill-fated Butterfly was hugely impressive, her vocal span gossamer light in the upper registers and warm with a gritty oriental edge in the mid to lower ranges"

"Rame Lahaj with his full-bodied tenor voice and easy charm, was a compelling presence which made his prolonged abscences in Acts II and III all the more noticable"

"As Suzuki, mezzo-soprano Hanna Hipp sang superbly and her duet with Butterfly was especially moving"

"David Hansford excelled as Bonzo"

"This was a strong line-up of singers, backed up by the outstanding Edvard Grieg Kor, brilliantly drilled by chorusmaster Håkon Matti Skrede"

"Puccini's rhapsodic score pulsed with energy in the exacting hands of conductor Eun Sun Kim who elicited a rich, crisp sound from the Bergen Philharmonic that supported but never overwhelmed the singers"

Anmelder: Susan Nickalls

Klassekampen / Musikkmagasinet - "Fulltreffer"

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge"

"Rame Lahaj var fantastisk som Pinkerton, både i sleskhet og stemmeprakt"

Anmelder: Magnus Andersson

Adresseavisen - Terningkast 6

"Kan man klage på at noe blir for stort, for larmende eller for overraskende når det gjelder nettopp opera - særlig når det musikalsk sett gjennomføres så solid som her? Nei."

"Pinkerton gestaltes uklanderlig av Rame Lahaj, og tittelrollen bæres gjennom alle sinnsbevegelser suverent av Sae Kyung Rim. Koret som fremstiller Butterflys familie og slekt, fremfører det lette og tunge like godt."

"Trondheim Symfoniorkester spiller lett og ledig og takler alle Puccinis skiftninger fra orkestergraven"

Anmelder: Gustav Svihus Borgersen

Bergens Tidende - 5 hjerter

"Stemmen til Sae Kyung Rim er stor og uttrykksfull, høydramatisk strålende i de høye partiene og full av inderlighet og smerte mot slutten"

"Rame Lahaj er den perfekte partner for henne i rollen som Pinkerton, en fenomenal, «italiensk» heltetenor med stor, glansfull stemme og karismatisk scenisk nærvær"

"Blant de andre sangerne må Mezzosopranen Hanna Hipps fine fremstilling av tjenestepiken Suzuki fremheves. Og ikke minst Fabio Capitanuccis flotte innsats i rollen som den moralsk bekymrede konsul Sharpless"

"Edvard Grieg Kor, Edvard Grieg Ungdomskor og TSO Vokalensemble opptrer som statister i mange roller underveis og har en fin innsats i den ordløse, nynnende overgangen mellom andre og tredje akt"

"Musikalsk sett er det ingen tvil: Dette er en flott fremføring"

"I orkestergraven styrer Eun Sun Kim musikerne fra Bergen Filharmoniske Orkester sikkert gjennom Puccinis eksotiske partitur" Anmelder: Peter Larsen

Siste nyheter

Paradis skole Amahl

Til Paradis med sang

Like før jul skal familieoperaen Amahl og de tre vise menn settes opp i Grieghallen, og barneskolene i Bergen har fått melde seg på operakurs og generalprøve.

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

OVF24 Mermaids bw wave2

Sommarakademiet 2025

Opera ved fjorden sommarakademi går av stabelen 21.-29. juni 2025. NYTT: Vi har no utvida søknadsfristen til 2. FEBRUAR for stryk, messing, obo og fagott.

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.