Hopp til innhold

Pressen om Madama Butterfly

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge" - Klassekampen

Et samlet pressekorps var helt enig: Madama Butterfly ble en fulltreffer, med sangere som ikke er dagligdags selv på verdens største operascener. Her er et utdrag fra avisene som har anmeldt operaen:

Opera Now - Full pott til Madama Butterfly!

"Sae Kyung Rim's captivating performance as the ill-fated Butterfly was hugely impressive, her vocal span gossamer light in the upper registers and warm with a gritty oriental edge in the mid to lower ranges"

"Rame Lahaj with his full-bodied tenor voice and easy charm, was a compelling presence which made his prolonged abscences in Acts II and III all the more noticable"

"As Suzuki, mezzo-soprano Hanna Hipp sang superbly and her duet with Butterfly was especially moving"

"David Hansford excelled as Bonzo"

"This was a strong line-up of singers, backed up by the outstanding Edvard Grieg Kor, brilliantly drilled by chorusmaster Håkon Matti Skrede"

"Puccini's rhapsodic score pulsed with energy in the exacting hands of conductor Eun Sun Kim who elicited a rich, crisp sound from the Bergen Philharmonic that supported but never overwhelmed the singers"

Anmelder: Susan Nickalls

Klassekampen / Musikkmagasinet - "Fulltreffer"

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge"

"Rame Lahaj var fantastisk som Pinkerton, både i sleskhet og stemmeprakt"

Anmelder: Magnus Andersson

Adresseavisen - Terningkast 6

"Kan man klage på at noe blir for stort, for larmende eller for overraskende når det gjelder nettopp opera - særlig når det musikalsk sett gjennomføres så solid som her? Nei."

"Pinkerton gestaltes uklanderlig av Rame Lahaj, og tittelrollen bæres gjennom alle sinnsbevegelser suverent av Sae Kyung Rim. Koret som fremstiller Butterflys familie og slekt, fremfører det lette og tunge like godt."

"Trondheim Symfoniorkester spiller lett og ledig og takler alle Puccinis skiftninger fra orkestergraven"

Anmelder: Gustav Svihus Borgersen

Bergens Tidende - 5 hjerter

"Stemmen til Sae Kyung Rim er stor og uttrykksfull, høydramatisk strålende i de høye partiene og full av inderlighet og smerte mot slutten"

"Rame Lahaj er den perfekte partner for henne i rollen som Pinkerton, en fenomenal, «italiensk» heltetenor med stor, glansfull stemme og karismatisk scenisk nærvær"

"Blant de andre sangerne må Mezzosopranen Hanna Hipps fine fremstilling av tjenestepiken Suzuki fremheves. Og ikke minst Fabio Capitanuccis flotte innsats i rollen som den moralsk bekymrede konsul Sharpless"

"Edvard Grieg Kor, Edvard Grieg Ungdomskor og TSO Vokalensemble opptrer som statister i mange roller underveis og har en fin innsats i den ordløse, nynnende overgangen mellom andre og tredje akt"

"Musikalsk sett er det ingen tvil: Dette er en flott fremføring"

"I orkestergraven styrer Eun Sun Kim musikerne fra Bergen Filharmoniske Orkester sikkert gjennom Puccinis eksotiske partitur" Anmelder: Peter Larsen

Siste nyheter

Filming the hideaway

CARMEN – en film blir til

Gjesteblogger og musikalsk arrangør Stephen Higgins rapporterer fra Carmen-innspillingen, med stjernesangere og en ny vri og fascinerende vri på historien..

Svart

#BlackoutTuesday

MUSIC INDUSTRY BLACKOUT 2ND JUNE / This evening's performance has been postponed

Ring en opera-dude eller diva

Ring en opera-dude eller diva!

Har du lyst til å prate med en operasanger, orkestermusiker, regissør … eller kanskje en komponist? Nå har du sjansen til å ringe direkte inn til dem, fra Bergen i nord til Madrid i sør!

Ingvild og Ingeborg

Understudy til norsk operastjerne

Ingvild Schultze-Florey har den siste måneden vært skyggen til Ingeborg Gillebo, en av norges mest suksessrike sangere. "Jeg har hengt på henne som en klegg", sier den unge mezzosopranen om tiden som understudy i Grieghallen.

La clemenza di Tito

Avlyst: La clemenza di Tito

På bakgrunn av utviklingen av korona-pandemien har Bergen Nasjonale Opera og Musikkselskapet Harmonien besluttet å avlyse operaen La clemenza di Tito med premiere 21. mars.