Hopp til innhold

Fullt hus og stor begeistring på Porgy and Bess, og andre favoritter

Allerede for et halvt år siden var billettene revet vekk. Forventningen var derfor til å ta og føle på da Bergen Nasjonale Opera rykket inn på hovedscenen til Den Nationale Scene.

Porgy and Bess og andre favoritter stod på programmet, men særlig spenning knyttet seg til sangerne Latonia Moore og Lester Lynch, begge fra USA.

Lester Lynch var først ut med et knippe Schubert-sanger, og hans voluminøse baryton klang usedvanlig mykt i den første Ständchen. I de neste to sangene steg dramatikken, og etter den intense Erlkönig braket applausen løs og høylytte bifall hørtes rundt omkring i salen.

Sopranen Latonia Moore fulgte på med fire sanger av Rakhmaninov, og publikum var ikke mindre entusiastisk til hennes smakfulle tolkninger. Stemningen var satt og salen hungret etter mer.

Inn på scenen kom Melina Mandozzi, konsertmester i Harmonien, og leverte en følelsesladet Méditation fra Thaïs av Massenet. Med stor innlevelse trakterte hun fiolinen, og hver tone fant veien ut i salen og helt opp til 1. og 2. frontlosje der folk satt og lyttet til den skjønne klangen.

Deretter fortsatte sangerne med hver sin operaarie innen kveldens pianist, Stephen Higgins, leverte et feiende flott Mellomspill fra operaen Manon Lescaut av Puccini. Før pause rundet sangerne av med en drivende duett fra Trubaduren av Verdi, og publikum kvitterte med stående applaus og jubelrop.

Og dette var bare som oppvarming å regne, for etter pause var det tid for høydepunkt fra Porgy and Bess.

Latonia Moore var ankommet Bergen direkte fra Amsterdam der hun hadde sunget i en rekke forestillinger av Gershwins opera. Hennes Summertime var derfor «blodfersk» og lød så inderlig og naturlig at det føltes som å befinne seg i en musikalsk oase.

Perlene kom deretter på rekke og rad i et ustoppelig tempo. Lester Lynchs røslige skikkelse og rungende latter kom godt til sin rett i I Got Plenty o’ Nuttin’, understøttet av pianistens rytmiske driv. I duetten Bess, You is My Woman Now var det rørende å se hvordan sangernes tette vennskap sendte gode vibrasjoner mellom benkeradene. Og jammen fikk vi ikke et utilslørt kyss som ekstragevinst.

Melina Mandozzi fikk vist sin jazzy side der hun improviserte over flere melodier fra Porgy and Bess så det virkelig svingte.

Konserten ble avsluttet med flere ekstranumre, hvorav ett var fra en operette av Lehár der sopran og fiolin eksellerte i heftig samspill. Det absolutt siste nummeret var gnistrende godt arrangert av pianisten, Stephen Higgins, der alle de medvirkende bidro til å bringe salen til kokepunktet.

Applausen ville ingen ende ta, og etter summingen på vei ut av salen å dømme, hadde konserten vært en opplevelse av de sjeldne.

Her er en stemningsrapport fra konserten:

Siste nyheter

Storm

En stormende tragedie

I Katja Kabanova rives vi med fra første stund. Tekst og musikk er pakket sammen som om det gjaldt livet - og det gjør det. Janáček viser oss opera på sitt beste når han bretter ut sin musikalske rikdom over et heftig drama om ung kjærlighet.

Katja Kabanova

Kva skjer i Katja Kabanova?

Katja drøymer om å vere fri som fuglen. Men ho er fanga i eit ulukkeleg ekteskap, og med ei brutal svigermor som kontrollerer både henne og ektemannen. Så kva gjer ho når den sjarmerande Boris dukkar opp? Her er handlinga i Janáčeks opera, som har premiere hausten 2023.

Stillbilde Leif Ove Andsnes og Eivind 10

Dilla på Dvořák

Har du eit favorittstykke av Dvořák? Eller kjenner du ingenting av han, meiner du? Bli med til Tsjekkia og USA – og på måneferd med Neil Armstrong – i dette utvalet med seks av hans klassiske hits utanom Rusalka.

Leif Ove Andsnes og Eivind Gullberg Jensen

- Melodiene er fantastiske

- Dvořák har det samme talentet som de store operakomponistene Mozart og Verdi, sier pianist Leif Ove Andsnes. Her hører du han spille utdrag fra Rusalka.