Hopp til innhold

Stor publikumsøkning til våre operaer

Bergen Nasjonale Opera kan melde om betydelig økning i antall publikummere i 2016, og full pott fra pressen til alle storsatsingene.

Pressemelding 23. februar 2017

Publikum strømmer til kritikerroste operaer i Bergen I løpet av bare 10 år har Bergen Nasjonale Opera opparbeidet et meget godt internasjonalt ry og har blitt kjent for å levere høy standard på sine forestillinger. Resultatet er flere publikummere, gode kritikker og eksport av forestillinger til andre operahus i Europa.   Bergen Nasjonale Opera har siden Mary Miller startet i 2010 tatt dristige valg med mange norgespremierer. De siste årene har BNO satt opp mange nye produksjoner, senest Bellinis I Capuleti e i Montecchi høsten 2016. Vi ser at over tid har antall publikummere økt, også på de mer ukjente operaene.  

Publikumstall øker år for år BNO har økt antall solgte billetter med 32 % i 2016 og antall publikummere har økt med 17 %. Totalt antall publikum (inkludert gratis arrangementer) har økt fra 17 586 i 2015 til 20 499 i 2016. BNO har en høy andel yngre publikummere. På de store operaene i Grieghallen ligger andelen under 30 år på rundt 13 %. Hovedgrunnen til den store økningen i 2016 er økt aktivitet i forbindelse med BNOs 10-årsjubileum.  

Bare gode kritikker 2016 var et godt kunstnerisk år. Madama Butterfly, Erwartung og I Capuleti e i Montecchi fikk alle terningkast 6. BNO får spesielt gode tilbakemeldinger fra anmeldere for eksepsjonelle sangferdigheter hos solistene. Samarbeidspartnerne Edvard Grieg Kor og Bergen Filharmoniske Orkester får også strålende tilbakemeldinger.   - This was a strong line-up of singers, backed up by the outstanding Edvard Grieg Kor, brilliantly drilled by chorusmaster Håkon Matti Skrede! Opera Now (Madama Butterfly) - Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge. Klassekampen (Madama Butterfly)

- Allison Cook imponerer stort i denne rollen. Hun er permanent i sentrum med ekspressivt vokalt uttrykk og dramatisk intensitet" Bergens Tidende (Erwartung)

- Bergen Nasjonale opera har eksistert i 10 år... og har på disse årene, med begrenset budsjett, produsert forestillinger som større og langt rikere operahus kan misunne dem. Opernwelt (I Capuleti e i Montecchi)   - At Bergen Nasjonale Opera har betydd enormt mye for nivåhevingen av operascenen i Bergen, er det ingen tvil om. Med Mary Millers teft for å finne de rette sangtalentene, balanserer hun elegant mellom oppsetninger med smal, så vel som bred, publikumsappell. At de evner til å finne frem til et team som garanterer kvalitet i alle ledd, var forestillingen denne kvelden nok et bevis på. Bergens Tidende (I Capuleti e i Montecchi)

Satser på samarbeidspartnere lokalt, nasjonalt og internasjonalt Året 2016 startet med et samarbeid mellom Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og TSO Musikkteater i Trondheim. Regissør Michieletto sto bak forestillingen Madama Butterfly som ble satt opp i begge byer til fulle hus. Som en del av BNOs satsing på moderne opera ble urpremieren på Folie á Deux vist i samarbeid med Borealis - en festival for eksperimentell musikk. Erwartung ble satt opp i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen. Storsatsingen I Capuleti e i Montecchi ble satt opp i Griegahellen i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester og Edvard Grieg Kor, der siste forestilling ble streamet live for første gang i BNOs historie - med seere fra Australia, USA og flere Europeiske land (kommer i tillegg til rapporterte tall over). Festivalen Mimì Goes Glamping er et samarbeid med Åmot Operagard og lokale aktører i Sunnfjord. Festivalen er unik i operasammenheng; kombinasjonen mellom sang, musikk, natur og lokalprodusert gourmetmat får mye oppmerksomhet - blant annet fikk festivalen hele forsiden på det internasjonale festivalmagasinet til Classical Music våren 2016.

Som en del av programmet i 2016 var det en glede å kunne invitere to oslobaserte kunstnere til Bergen og Den Nationale Scene med showet Eli synger Ella. Vestlandsturnéen Dama til Mozart ble satt opp på 10 ulike kulturhus fra Førde i Sogn og Fjordane til Egersund sør i Rogaland. Dette er viktig i vårt arbeid med å nå nye publikummere, og de som ikke nødvendigvis reiser til en by for å se opera. Å kunne oppleve opera i mindre og intime settinger er noe vi ser har stor publikumsappell. Våre konserter i samarbeid med Grand Hotel Terminus tiltrekker et nytt publikum, til fulle hus. Og vår satsing på OperaPub, eneste scene som er åpen for alle, både profesjonelle og amatører, har vært svært populært blant publikum så vel som hos sangere. I desember ble det skrevet norgeshistorie ved Bergen fengsel, avdeling Osterøy. Innsatte, ansatte, lokale korister og profesjonelle aktører fra BNO samarbeidet om Trollet på Fantøya - til to utsolgte forestillinger. Et slikt prosjekt finnes det ikke maken til andre steder i Norge. Det har stor betydning for de medvirkende, hvor mestring står sentralt. I tillegg hadde Bergen Nasjonale Opera flere skoleprosjekter i 2016, og ca 2700 elever medvirket i ulike skoleprosjekter. 

Eksport av opera produsert i Bergen Fidelio, ny produksjon fra BNO i 2013, går i repertoar i Vilnius (Lithauen) og hadde i 2016 et publikumstall på 2912. Don Giovanni, ny produksjon fra BNO i 2015, hadde premiere i Belfast (Nord Irland) i 2016, med et publikumstall på 1978. I tillegg produserte BNO en konsert for Gøteborgs Symfoniker som hadde 1412 publikummere. Antall publikummere på scener i utlandet kommer i tillegg til rapporterte tall over. 

Unge Stemmer Bergen Nasjonale Operas talentprogram Unge Stemmer støtter og veileder ti regionale talenter gjennom studier i utlandet. Som medlem av Unge Stemmer får de roller i BNOs oppsetninger og medvirker på mesterklasser og akademier i regi av BNO. I 2016 ble Einar Stefansson tatt opp i programmet. Stefansson studerer ved Royal Northern College of Music i Manchester og er den første sangeren som har gått "hele veien" fra kormester Håkon Matti Skredes barnekor som 6-åring, via Bergen Guttekor, Edvard Grieg Ungdomskor, til å bli en del av Unge Stemmer-programmet. 

Neste på programmet I samarbeid med Borealis setter Bergen Nasjonale Opera opp Private View med premiere 11. mars. Deretter er det duket for norgespremiere på Rossinis opera Il turco in italia 25. mars, i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester.

Foto: Magnus Skrede (I Capuleti e i Montecchi)

Av Bergen Nasjonale Opera

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.