Hopp til innhold

Wolfgang Ablinger-Sperrhacke

En av signaturrollene hans er smeden Mime i Wagners Ring-syklus. Under Festspillene i Bergen 2020 skal Ablinger-Sperrhacke tolke herskeren Herodes i Salome.

Tenoren Wolfgang Ablinger-Sperrhacke fra Zell am See i Østerrike studerte ved Musikkhøgskolen i Wien før han ble engasjert ved Landstheater Linz i 1983, og senere også ved Theater Basel og Gärtnerplatztheater i Wien. I 1997 debuterte han ved Nasjonaloperaen i Paris.

Han har sunget i store operahus som blant andre La Scala i Milano og The Met i New York – og på festivalene i Salzburg, Bregenz og Aix-en-Provence. Han er også en yndet gjest ved Glyndebourne-festivalen i England, der han blant annet har utmerket seg i en dristig utgave av Heksen i eventyroperaen Hans og Grete.

En av signaturrollene hans er Mime i Rhingullet, som han igjen skal synge høsten 2019 på Staatsoper unter den Linden i Berlin, med Daniel Barenboim som dirigent. Herodes er også en rolle han kjenner godt, blant annet fra Opernhaus Zürich og Wiener Staatsoper (2017):

He put in an absolutely first-class performance as the Tetrarch. His jerky mannerism and facial expressions were all perfectly placed, his erratic behavior gloriously bizarre. He even managed to be fascinated and aroused by Salome’s dance. Here was a man who had definitely fallen into the abyss. Moreover, his acting was matched by his singing. Ablinger-Sperrhacke possesses a strong and flexible tenor with a pleasant tone, which he colored subtly to successfully underline his irrational behavior. (Operawire om Ablinger-Sperrhacke som Herodes ved Wiener Staatsoper 2017)

Sommeren 2019 sang han denne plagede herskeren igjen da Bayerische Staatsoper satte opp Salome ved Münchner Opernfestspiele. Denne nye produksjonen under ledelse av Kirill Petrenko skal også spilles i oktober.

Mange vil også huske Ablinger-Sperrhacke som solist med Bergen Filharmoniske Orkester i jubileumsåret 2015, da som Klaus Narr i Schönbergs Gurrelieder under ledelse av Edward Gardner.