Hopp til innhold

PRESSEN OM SWEENEY TODD

- Dette stykket er blodig, makabert, humoristisk og herlig tragisk. BA

- En forestilling som holder en knivskarp balanse mellom stor patos og grusom komikk. BT

OPERA NOW GIR 5 AV 5 STJERNER TIL DET MUSIKALSKE
OG 4 STJERNER TIL REGIEN

- Heading the outstanding, talented cast was Michael Mayes as Todd, his razor-sharp baritone laced with just the right amount of menace, and the phenomenal Susan Bullock channelling Julie Walters in her Oscar-worthy turn as the conniving Mrs Lovett.

- The tonal warmth of baritone Lester Lynch added another layer of creepiness to the abusive Judge Turpin.

- But it was the captivating David Curry (Pirelli) who stole the first half of the show, strutting about (…) for the shave-off.

- Tenor Samuel Boden as Anthony sang as s sweetly as the birds admired by his romantic interest Johanna (Caroline Wettergreen), while Gillian Kirkpatrick as Johanna’s mother Lucy, Christopher Gillett as the Beadle and Peter Kirk as Tobias also excelled.
- Håkon Matti Skrede’s Edvard Grieg Choir were in fine vocal fettle.

- Pumping out the score, the Bergen Philharmonic Orchestra, under the meticulous and assured baton of conductor Stephen Higgins, demonstrated its considerable showbiz chops.

- With the entire cast singing off-book in Cathrine Ahlsen’s splendid black and red costumes, and director Christopher Luscombe making good use of the spacious stage (lit by Ivar Skjørestad), BNO’s dramatic hybrid is a winning formula.

BERGENS TIDENDE GIR 5 HJERTER

- En forestilling som holder en knivskarp balanse mellom stor patos og grusom komikk.

- Den amerikanske barytonen Michael Mayes som synger Sweeney Todds parti, har ikke bare en helt formidabel stemme, han har et voldsomt scenisk nærvær.

- (Mrs Lovett) Partituret synges med entusiasme og høyt humør av den britiske sopranen Susan Bullock, som gir rollen en slagferdig, gemyttlig karakter med underfundige referanser til den engelske «music hall»-tradisjonen.

- De to sentrale skikkelsene understøttes av et sterkt ensemble. De fleste av solistene er i utgangspunktet operasangere, men alle klarer overgangen til Sondheims musikalformat med bravur.

Les hele anmeldelsen i Bergens Tidende

BERGENSAVISEN GIR TERNINGKAST 5

- Dette stykket er blodig, makabert, humoristisk og herlig tragisk

- Det er lenge siden undertegnede har opplevd en så sterk baryton som Michael Mayes.

- Caroline Wettergreen spiller Johanna i det blodige eposet, og for en sanger vi har blant våre egne rekker, og så til og med fra Fana da.

Les hele anmeldelsen fra Bergensavisen (abo)

Siste nyheter

Syngende Gutter

MER SANG!

I fjor startet organisasjonen Edvard Grieg Kor en storstilt satsing på sang og koropplæring for barn og unge. I år utvides satsingen ytterligere ved innføring av talentprogram og et nytt aspirantkor i sentrum.

Peter Grimes

TOPP KRITIKKER I LONDON

Peter Grimes lovprises i britiske medier. Her er et utdrag fra pressen, som inkluderer The Times, The Guardian og The Evening Standard.

Peter Grimes i Royal Festival Hall

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen.

Gjengen

SWEENEY TODD HAS  LEFT THE BUILDING

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

NYHET: TILBUD FOR SYNS-  OG HØRSELSHEMMEDE

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.