Skip to main content

Pressen om Madama Butterfly

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge" - Klassekampen

Et samlet pressekorps var helt enig: Madama Butterfly ble en fulltreffer, med sangere som ikke er dagligdags selv på verdens største operascener. Her er et utdrag fra avisene som har anmeldt operaen:

Opera Now - Full pott til Madama Butterfly!

"Sae Kyung Rim's captivating performance as the ill-fated Butterfly was hugely impressive, her vocal span gossamer light in the upper registers and warm with a gritty oriental edge in the mid to lower ranges"

"Rame Lahaj with his full-bodied tenor voice and easy charm, was a compelling presence which made his prolonged abscences in Acts II and III all the more noticable"

"As Suzuki, mezzo-soprano Hanna Hipp sang superbly and her duet with Butterfly was especially moving"

"David Hansford excelled as Bonzo"

"This was a strong line-up of singers, backed up by the outstanding Edvard Grieg Kor, brilliantly drilled by chorusmaster Håkon Matti Skrede"

"Puccini's rhapsodic score pulsed with energy in the exacting hands of conductor Eun Sun Kim who elicited a rich, crisp sound from the Bergen Philharmonic that supported but never overwhelmed the singers"

Anmelder: Susan Nickalls

Klassekampen / Musikkmagasinet - "Fulltreffer"

"Kvelden tilhørte Sae Kyung Rim. Slike stemmer tilhører ikke det dagligdagse selv i verdens ledende operahus, og vi må bare gratulere bergenserne som har Bergen Nasjonale Opera - med en så kompetent ledelse at de makter å få slike sangere til Norge"

"Rame Lahaj var fantastisk som Pinkerton, både i sleskhet og stemmeprakt"

Anmelder: Magnus Andersson

Adresseavisen - Terningkast 6

"Kan man klage på at noe blir for stort, for larmende eller for overraskende når det gjelder nettopp opera - særlig når det musikalsk sett gjennomføres så solid som her? Nei."

"Pinkerton gestaltes uklanderlig av Rame Lahaj, og tittelrollen bæres gjennom alle sinnsbevegelser suverent av Sae Kyung Rim. Koret som fremstiller Butterflys familie og slekt, fremfører det lette og tunge like godt."

"Trondheim Symfoniorkester spiller lett og ledig og takler alle Puccinis skiftninger fra orkestergraven"

Anmelder: Gustav Svihus Borgersen

Bergens Tidende - 5 hjerter

"Stemmen til Sae Kyung Rim er stor og uttrykksfull, høydramatisk strålende i de høye partiene og full av inderlighet og smerte mot slutten"

"Rame Lahaj er den perfekte partner for henne i rollen som Pinkerton, en fenomenal, «italiensk» heltetenor med stor, glansfull stemme og karismatisk scenisk nærvær"

"Blant de andre sangerne må Mezzosopranen Hanna Hipps fine fremstilling av tjenestepiken Suzuki fremheves. Og ikke minst Fabio Capitanuccis flotte innsats i rollen som den moralsk bekymrede konsul Sharpless"

"Edvard Grieg Kor, Edvard Grieg Ungdomskor og TSO Vokalensemble opptrer som statister i mange roller underveis og har en fin innsats i den ordløse, nynnende overgangen mellom andre og tredje akt"

"Musikalsk sett er det ingen tvil: Dette er en flott fremføring"

"I orkestergraven styrer Eun Sun Kim musikerne fra Bergen Filharmoniske Orkester sikkert gjennom Puccinis eksotiske partitur" Anmelder: Peter Larsen

Latest news

Janie Dee Intervju

Janie Dee

- Cabarets are very much like life, says Janie Dee. You don’t know what’s going to happen next.

Eivind Gullberg Jensen

New Artistic & General Director

The renowned Norwegian conductor Eivind Gullberg Jensen takes over from Mary Miller as the new Artistic and General Director of Bergen National Opera in 2021.

Anders Beyer Mary Miller Bernt Bauge Nett

Salome åpner Festspillene i Bergen 2020

– Salome er en forbløffende opera, en spektakulær historie fortalt gjennom revolusjonerende musikk. Sammen skaper vi en oppsiktsvekkende begivenhet for åpningen av Festspillene, sier operasjef Mary Miller

Werther Dies

Video: Werther by Massenet

Werther's music counts as some of the most gorgeously romantic ever written. Here you can see the live recording from 22 March 2019, with Edgaras Montvidas and Catriona Morison as Werther and Charlotte.

"Pure pleasure" - Klassisk Musikk
"Warmly recommended" - Bergensavisen
"An elegant and floating production" - Bergens Tidende